Quantcast
Environmental News for a Healthier Planet and Life

Help Support EcoWatch

3 Reasons the Mail on Sunday’s Climate Claims Are Bogus

Popular
3 Reasons the Mail on Sunday’s Climate Claims Are Bogus
Graffiti on a wall by London's Regent's Canal is believed to by an ironic work of art by acclaimed street artist Banksy.

By Kelly Levin and Rhys Gerholdt

The climate denier engine is revving up again. Last weekend an article in the Mail on Sunday attempted to cast doubt on the strength of climate science. It's now been taken up by the U.S. House Science Committee, which has been prone to promoting more climate denial than sound science in recent months. The news article doesn't just misinform; it is not grounded in facts.

At issue is a ground-breaking 2015 article in the journal Science by scientists from the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) that showed the alleged "pause" in global warming during the first years of the 21st century never happened. The peer-reviewed article by NOAA's Thomas Karl and colleagues found the so-called "warming slowdown" was not substantiated by updated data. In fact, temperatures continued to rise after the year 2000 at about the same rate as they had since 1950.

The article in the Mail on Sunday was based on a blog post by retired NOAA researcher John Bates and claimed the Science article was rushed into publication to influence the December 2015 Paris agreement and that it was based on research that had not gone through a proper vetting process. The author of the Mail on Sunday news article, David Rose, has a history of publishing sensationalized articles that respected scientists have found to be false and misleading.

In the following, we summarize three main reasons that the Mail on Sunday article is inaccurate:

1. Multiple Lines of Evidence Confirm There Was No "Pause" in Global Warming

The Science article builds on a large body of research, including many other datasets that validate the main finding that there has been no "pause" in global warming through the latter part of the 20th and early 21st century. Zeke Hausfather and colleagues published an article in Science Advances which verifies the NOAA datasets, comparing them to independently collected records created from high quality instruments (buoys, satellite radiometers and Argo floats). Other researchers have come to the same conclusions.

While the Chairman of the House Science committee cited Bates' blog post as proof that NOAA played "fast and loose with data," Bates flatly refuted that in an interview with E&E, saying this "is not an issue of tampering with data."

2. The News Article Itself Manipulates Data Comparisons

The Mail on Sunday article includes a chart that appears to show a differential in data between NOAA and the Hadley Centre for Climate Prediction and Research in the United Kingdom. However, as Hausfather points out, this effect is almost entirely due to using two different baselines to create the appearance of inconsistency. When this discrepancy is corrected, the difference in recent years—the core of Rose's argument—vanishes.

3. The Science Article Was Not Rushed and the Paris Agreement Was Not Dependent on Any One Study

The article in Science met the publication's rigorous review requirements and the authors made their data available to other researchers. Of course, the scientific community has a long-established process for disputing published findings. If there are really issues with a scientific study, they should be explored through the peer review process. In this case, multiple peer-reviewed studies independently validated the article's findings. The editor-in-chief of Science has made it clear that publication of the study was not rushed and he calls this accusation "baseless and without merit."

Moreover, the Paris agreement on climate change was not based on one study. It was built upon years of negotiations, drawing on a mountain of research from the scientific community. To say that achieving the Paris agreement was due to one scientific article being published months before the negotiations commenced is to discount decades of work by thousands of scientists and policymakers around the globe. By the time negotiators reached Paris, 188 countries had already submitted national climate plans. The idea that this study prompted countries to overcome lingering doubts about the science defies logic. Today the media outlet Climate Home reached out to 10 climate envoys and ministers involved in the Paris climate summit and found that "no one said this report made an iota of difference to its result."

The foundation of climate change science is built on a large body of work and our understanding of the basics of climate change goes back more than 150 years. Climate deniers will continue to spread misinformation, but we cannot run from the fact that the world is warming. Without a sustained response, the impacts will undoubtedly get far worse.

Kelly Levin is a senior associate with the World Resources Institute's major emerging economies objective. Rhys Gerholdt is the communications manager for the Global Climate Program at World Resources Institute.

Colette Pichon Battle, attorney, founder, and executive director of the Gulf Coast Center for Law & Policy. Colette Pichon Battle

By Karen L. Smith-Janssen

Colette Pichon Battle gave a December 2019 TEDWomen Talk on the stark realities of climate change displacement, and people took notice. The video racked up a million views in about two weeks. The attorney, founder, and executive director of the Gulf Coast Center for Law & Policy (GCCLP) advocates for climate justice in communities of color. Confronted with evidence showing how her own South Louisiana coastal home of Bayou Liberty will be lost to flooding in coming years, the 2019 Obama Fellow dedicates herself to helping others still reeling from the impacts of Katrina face the heavy toll that climate change has taken—and will take—on their lives and homelands. Her work focuses on strengthening multiracial coalitions, advocating for federal, state, and local disaster mitigation measures, and redirecting resources toward Black communities across the Gulf South.

Read More Show Less

EcoWatch Daily Newsletter

A palm tree plantation in Malaysia. Yann Arthus-Bertrand / Getty Images Plus

Between 2000 and 2013, Earth lost an area of undisturbed ecosystems roughly the size of Mexico.

Read More Show Less

Trending

A home burns during the Bobcat Fire in Juniper Hills, California on September 18, 2020. Kyle Grillot / AFP/ Getty Images

By Stuart Braun

"These are not just wildfires, they are climate fires," Jay Inslee, Governor of Washington State, said as he stood amid the charred remains of the town of Malden west of Seattle earlier this month. "This is not an act of God," he added. "This has happened because we have changed the climate of the state of Washington in dramatic ways."

Read More Show Less
A new report from Oxfam found that the wealthiest one percent of the world produced a carbon footprint that was more than double that of the bottom 50 percent of the world. PickPik

A new report from Oxfam found that the wealthiest one percent of the world produced a carbon footprint that was more than double that of the bottom 50 percent of the world, The Guardian reported. The study examined 25 years of carbon dioxide emissions and wealth inequality from 1990 to 2015.

Read More Show Less
The label of one of the recalled thyroid medications. FDA

If you are taking medication for an underactive thyroid, check your prescription.

Read More Show Less

Support Ecowatch